آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری

آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری
آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری
هیئت وزیران 24 اردیبهشت ماه سال 1393 آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) را تصویب کرد.
هیئت وزیران 24 اردیبهشت ماه سال 1393 آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) را تصویب کرد.

به گزارش تیتر قزوین، هیئت وزیران در جلسه 24 اردیبهشت ماه 1393 به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیرو‌های مسلح و به استناد تبصره (1) ماده (4) اصلاحی قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران (مصوب 1387) و تبصره بند (الف) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (مصوب 1391) آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) را تصویب کرد.

آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری

ماده 1 ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح به کار می‌روند:

1 ـ شهید: کسی که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده یا می‌نماید.

2 ـ در حکم شهید: کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت می‌باشد.

3 ـ جانباز: کسی که سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقص‌های جسمی یا روانی دچار شود.

4 ـ در حکم جانباز: کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند جانباز است، ولی از لحاظ شرایط وقوع و محل مجروحیت، متفاوت می‌باشد.

5 ـ مفقودالاثر: کسی که با هدف و منظور مندرج در بند (1) در عملیات‌های علیه تجاوز دشمن و ضد انقلاب شرکت نموده و در حین عملیات در منطقه عملیاتی و جنگی و یا تغییر آرایش جنگی از وضعیت وی خبری در دست نباشد که در آینده ممکن است با کشف پیکر او و یا با اخبار دقیق یگانی و دیگر سازمان‌ها و مراکز مسئول، شهادت، اسارت و یا وضعیت دیگری برای او محرز گردد.

6 ـ اسیر: کسی که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور گرفتار آمده و هویت و وضعیت وی مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرار گیرد.

7 (اصلاحی 24ˏ02ˏ1393) ـ آزاده: کسی که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا خارج از کشور اسیر و سپس آزاد شده و افرادی که از تاریخ 28 /5 /1332 تا تاریخ 16 /11 /1357 با الهام از مبارزات و مجاهدات امام‌خمینی (ره) به دلایل امنیتی، مذهبی یا اتفاقات سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بوده‌اند.

8 ـ رزمنده: کسی که در راه تکوین، دفاع و حفظ ارزش‌ها و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار با تأیید مراجع ذیصلاح به طور فعال حضور یافته باشد.

9 ـ کشته شدن: مرگ ناشی از عوامل و افراد دیگر و حوادث و سوانح یا عمل مقتول.

10 ـ فوت (وفات): مرگ طبیعی بدون حادثه و سانحه یا در اثر بیماری.

11 ـ میدان نبرد: محدوده‌ای از مناطق جنگی یا عملیاتی که یگان‌ها و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با کشور متخاصم درگیر شده و با تبادل آتش با سلاح‌های مختلف به مواضع یکدیگر حمله کرده و یا از آن دفاع می‌نمایند.

12 ـ منطقه جنگی: قسمتی از نقاط سرزمینی دو کشور متخاصم که نیرو‌های مسلح آن‌ها با آرایش جنگی و صف آرایی نظامی در مقابل یکدیگر مستقر می‌شوند و با تبادل آتش‌های زمینی، دریایی و هوایی، درگیری ایجاد نموده و کشور‌های درگیر را در شرایط ویژه قرار می‌دهند. این مناطق می‌تواند در نقاط مرزی و یا برون مرزی و یا عمق کشور واقع شود.

13 ـ منطقه عملیاتی منظم: مناطقی از کشور که نیرو‌های مسلح با سلاح و تجهیزات نظامی در اجرای وظایف و مأموریت‌های ابلاغی از رده فرماندهی، به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات و نفوذ دشمن و عوامل آن در آن مناطق مستقر می‌شوند.

14ـ منطقه عملیاتی نامنظم: بخشی از شهر‌ها و مناطق جغرافیائی داخل کشور که عناصر ضد انقلاب و گروهک‌های مسلح با فعالیت خود امنیت منطقه را مورد مخاطره و تهدید قرار می‌دهند و نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی برای کنترل و مقابله با عوامل ناامنی و برقراری امنیت در آن مناطق مستقر می‌گردند.

15 ـ مأموریت: وظایفی که در راستای مواد (2) و (3) به افراد موضوع این آیین نامه از طرف رده مربوط واگذار می‌شود.

16 ـ مأموریت جنگی: مجموعه تحرکاتی که نیرو‌های مسلح کشور طی آن با صف آرایی نظامی و آرایش جنگی در مقابل دشمن در محدوده منطقه جنگی مستقر و درگیر می‌باشند.

17 ـ مأموریت رزمی: مأموریتی که نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی به صورت انفرادی و یا جمعی به منظور مقابله با تهاجم نظامی دشمن و یا مقابله با گروه‌های معارض و متجاوزین به حقوق عمومی و یا مقابله با تهدیدات آن‌ها اجراء می‌نمایند.

18 ـ مأموریت ویژه: مأموریتی که در شرایط خاص و دشوار (جوی، سیاسی، اجتماعی، مکانی و زمانی) با صعوبت انجام می‌پذیرد و توسط افرادی که آموزش‌های ویژه‌ای نظیر تکاوری، خلبانی ویژه، چتربازی، رهایی گروگان، عملیات ویژه اطلاعاتی، نیرو‌های مخصوص و پارتیزان و چک و خنثی سازی و از این قبیل را گذرانده اند، اجراء می‌شود.

19 ـ مأموریت عملیاتی: مأموریتی که نیرو‌های نظامی و انتظامی به صورت انفرادی و یا جمعی به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات و نفوذ دشمن و عوامل آن در مناطق عملیاتی و یا سایر نقاط هدف، اجراء می‌نمایند.

20 ـ مأموریت شناسایی رزمی: مأموریتی که نیرو‌های نظامی و انتظامی به صورت انفرادی و یا جمعی به منظور آگاهی و شناخت وضعیت و شرایط دشمن و گروه‌های معارض انجام می‌دهند که ممکن است همراه با درگیری باشد.

21 ـ مأموریت اطلاعاتی و امنیتی: اقدامات عملیاتی غیر آشکار نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور (اعم از وزارت اطلاعات و نیرو‌های مسلح) که در راستای کشف، شناسایی، رصد و مراقبت و جمع آوری اخبار با هدف اشراف اطلاعاتی و امنیتی به منظور ضربه زدن به دشمن و عوامل آن و گروه‌های معارض و همچنین مقابله با اهداف و نفوذ آن‌ها صورت می‌گیرد.

22 ـ مأموریت‌های مبارزه با گروه‌های معارض: مأموریت‌هایی که در چارچوب اجرای مأموریت ابلاغی، افراد نقش مستقیم داشته و به طور عملی واحد درگیر محسوب می‌شوند.

23 ـ عملیات مانوری (رزمایش): حرکات و جابه‌جایی عناصر رزمی، پشتیبانی رزم و پشتیبانی خدمات رزم و تمرینات نظامی و انتظامی و تاکتیکی که توسط یک واحد یا یگان، عمدتاً با سلاح، تجهیزات و وسایل جنگی به منظور سنجش و افزایش آمادگی رزمی افراد و تجهیزات برای دفاع و مقابله با تهدیدات و تهاجمات احتمالی دشمن انجام می‌گیرد.

24 ـ آموزش رزمی: مجموعه آموزش‌های انفرادی و یا جمعی که برای فراگیری استفاده از سلاح، مهمات، وسایل جنگی و تسلیحات ویژه و اقدامات تاکتیکی در محیط‌های آموزشی با شرایط رزمی، انجام می‌پذیرد.

25 ـ رفت و برگشت از منطقه عملیاتی تا محل مرخصی: تردد در زمان و مکان مشخص به منظور استفاده از مرخصی، از منطقه عملیات به عنوان مبدأ تا مقصد اولیه و برگشت از مقصد اولیه یا محل استفاده از مرخصی به صورت مستقیم (بدون انقطاع زمانی) تا منطقه عملیات.

26 ـ دشمن: کشور‌های متخاصم یا متجاوز و عوامل آنان که انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی، حاکمیت، منافع و منابع ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد تعرض قرار می‌دهند.

27 ـ اشرار: کسانی که به علت سابقه در تجاوز به حقوق عمومی و انجام اعمال تبهکارانه به این عنوان شناخته می‌شوند.

28 ـ گروهک‌ها و افراد ضد انقلاب: گروه‌ها و افرادی که بر اساس حکم قانون یا مراجع قانونی به این عنوان شناخته می‌شوند.

29 ـ تبهکاران: کسانی که به صورت سازمان یافته به ایجاد ناامنی و فساد و خرابکاری مبادرت ورزیده و امنیت اجتماعی، اقتصادی و عمومی را به مخاطره می‌اندازند.

30 ـ سارقین مسلح: کـسانی که با استفاده از سلاح گـرم و سرد به سـرقت مبادرت می‌ورزند.

31 ـ قاچاقچیان: کسانی که نسبت به ورود، خروج، خرید، فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر و یا معامله، جابه‌جایی و نگهداری سلاح و مهمات، کالا و ارز و سایر موارد اقدام نموده و طـبق قوانین و مقررات مربوط قاچاقچی محسوب شده و به موجب حکم قطعی مرجع قضایی محکوم گردیده اند یا تحت تعقیب مراجع قضایی قرار می‌گیرند.

32 ـ گروه‌های معارض: گروه‌های مذکور در بند‌های (27) تا (31) این ماده.

33 ـ متجاوزین به حقوق عمومی: افرادی که از طریق زور، ارعاب، تهدید یا فریب اقدام به ارتکاب جرایمی همچون قتل، ضرب و جرح، سرقت و تجاوز به عنف نموده و باعث اخلال در نظم عمومی جامعه، برهم زدن امنیت اجتماعی و ایجاد فضای رعب، وحشت و آشوب در جامعه می‌شوند.

34 ـ تعقیب و مراقبت: اقدام عملی نسبت به جلوگیری از فرار و گریز و دستگیری و یا زیر نظر داشتن و دنبال کردن افراد حسب مورد تحت مأموریتی با همین عنوان و در محدوده زمانی معین.

35 ـ عملیات خرابکاری: مجموعه اقداماتی که توسط دشمن و افراد یا گروه‌های وابسته به آن به منظور تخریب، انهدام و آسیب رسانی به اماکن، تأسیسات، تجهیزات، مراکز نظامی و عمومی و دولتی به صورت محدود انجام می‌گیرد.

36 ـ حملات زمینی، هوایی و دریایی دشمن: مجموعه اقدامات عملی نظامی دشمن که باعث ایجاد خسارت و آسیب‌های جانی و مالی می‌گردد.

37 ـ اسارت: دستگیری، ربوده شدن و زندانی شدن توسط نیرو‌های مسلح خارجی و متخاصم در زمان جنگ و یا در عملیات‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی.

تبصره ـ افراد دستگیر شده، ربوده شده و زندانی شده توسط گروه‌های معارض، گروگان محسوب شده و از حیث احکام تابع حکم اسیر می‌باشند.

38 ـ سوء قصد: اقدام به عملی مجرمانه برای تهدید امنیت جانی دیگران.

39 ـ ایام خدمت: زمان اشتغال به کار و یا وجود رابطه شغلی و استخدامی فرد با دستگاه مربوط.

40 ـ سهل انگاری: بی دقتی و اهمال در انجام کاری یا افراط و تفریط در فعل یا ترک فعل به صورت غیر آگاهانه.

41 ـ تقصیر: بی دقتی و خطا در انجام کاری یا افراط و تفریط در فعل یا ترک فعل به صورت آگاهانه.

42 ـ ترور: اقدامات هدفدار دشمن و گروه‌های معارض به منظور کشتن افراد اعم از مسئولین و مردم.

43 ـ عملیات تروریستی: اقدامات هدفدار دشمن و گروه‌های معارض که باعث بروز تلفات انسانی می‌شود.

44 ـ عوامل، منابع و مخبرین: افرادی که بر اساس تأیید وزارت اطلاعات و نیرو‌های مسلح ذی ربط، به این عنوان شناخته می‌شوند.

45 ـ ستاد کل: ستاد کل نیرو‌های مسلح

46 ـ نیرو‌های مسلح: ستاد کل نیرو‌های مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

47 ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماده 2 ـ افراد و کارکنان مشمول بند‌های زیر، شهید محسوب می‌شوند:

1 ـ رزمندگانی که در میدان نبرد توسط دشمن کشته می‌شوند.

2 ـ رزمندگانی که در حین نبرد و درگیری با دشمن فوت می‌کنند.

3 ـ افرادی که به سبب مأموریت‌های محوله در داخل منطقه عملیاتی توسط دشمن و عوامل آن کشته می‌شوند.

تبصره ـ افرادی که در زمان جنگ به سبب انجام مأموریت‌های مرتبط با جبهه و جنگ در اثر حوادث و سوانح در داخل منطقه عملیاتی کشته شده یا فوت می‌نمایند نیز مشمول این بند می‌باشند.

4 ـ افرادی که از طریق ترور یا عملیات خرابکاری دشمن و عوامل آن کشته می‌شوند.

5 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در حین مأموریت مبارزه با گروه‌های معارض توسط آنان کشته می‌شوند.

6 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در هر گونه مأموریت رزمی و شناسایی رزمی و یا ویژه به سبب اقدامات دشمن و یا گروه‌های معارض و یا عمل مؤثر و مستقیم در اجرای مأموریت کشته می‌شوند.

تبصره ـ تشخیص مأموریت‌های ویژه حسب مورد برای نیرو‌های مسلح بر عهده ستاد کل و برای کارکنان وزارت اطلاعات بر عهده وزارت اطلاعات است.

7 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در حین تعقیب و مراقبت گروه‌های معارض و یا دشمن توسط آنان کشته می‌شوند.

8 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که به سبب خدمت یا عضویت در آن دستگاه‌ها توسط دشمن و گروه‌های معارض کشته می‌شوند.

9 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و افرادی که در حین مأموریت در حملات زمینی، هوایی، دریایی و بمب گذاری دشمن و عوامل آن و یا گروهک‌های ضد انقلاب کشته می‌شوند.

10 ـ محافظان شخصیت‌ها و اماکن و اعضای گارد امنیت پرواز که در حال مأموریت توسط دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند.

11 ـ کارکنان و مأموران نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که به سبب تهاجم یا مقابله با دشمنان و گروه‌های معارض (در صحنه نبرد و درگیری) کشته می‌شوند.

12 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در اسارت دشمن یا در گروگان گروه‌های معارض به تشخیص مراجع صلاحیتدار ضمن مقاومت و پایداری کشته شده یا فوت می‌شوند.

13 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که به سبب مأموریت و یا وظیفه محوله به علت برخورد یا در حال خنثی سازی تسلیحات دارای مواد منفجره، شیمیایی، هسته ای، میکروبی و بیولوژیکی و سایـر سلاح‌های جنگـی و پاکسازی میادیـن مین کشته می‌شوند.

14 ـ نیرو‌های بسیجی که بر اساس قانون حمایت قضایی از بسیج ـ مصوب 1371 ـ هنگام برخورد با جرایم مشهود در حین انجام وظیفه یا به سبب آن توسط مرتکبان جرایم مشهود کشته می‌شوند.

15 ـ افرادی که به تشخیص دادگاه صلاحیت دار در حال انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کشته می‌شوند.

16 ـ افرادی که مقام معظم رهبـری آنـان را طی فـرمان خاص به عنـوان شهید اعلام نمایند.

ماده 3 ـ کارکنان و افراد مشمول بند‌های زیر، در حکم شهید محسوب می‌شوند:

1 ـ رزمندگانی که در داخل منطقه عملیاتی به سبب مأموریت‌های محوله کشته می‌شوند.

2 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح که در حوادث و سوانح ناشی از پرواز‌های نظامی و انتظامی و یا حرکت شناور‌های سطحی و زیرسطحی به منظور شرکت در مأموریت‌های رزمی، شناسایی رزمی، رزمایش‌ها و عملیات علیه دشمن، گروه‌های معارض و همچنین پرواز‌های آزمایشی و آموزش رزمی کشته می‌شوند.

تبصره ـ تشخیص مأموریت‌های موضوع این بند به عهده ستاد کل می‌باشد.

3 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در مسیر رفت و برگشت به منطقه عملیاتی به سبب مأموریت یا مرخصی عملیاتی در اثر حوادث و سوانح بدون تقصیر کشته می‌شوند.

4 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح که در رفت و برگشت از شروع تا خاتمه مأموریت‌های رزمی، جنگی، ویژه و یا مبارزه با گروه‌های معارض کشته می‌شوند.

5 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح که در مقابله یا رفع تهدیدات دشمن و عوامل آن و حضور در مناطق درگیری در مسیر اعزام و یا برگشت به سبب مأموریت کشته می‌شوند.

6 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح که در حین اجرای مأموریت‌های عملیاتی قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) به علت سوانح یا حوادث کشته می‌شوند.

7 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و افراد شرکت کننده‌ای که در حین رزمایش‌های مصوب قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) اجراء می‌گردد، کشته می‌شوند.

تبصره 1 ـ تحرکات و جابجایی نیروها، تجهیزات، نفرات با منظور رزمایش که خود نوعی رزمایش محسوب می‌شود، مشمول این بند می‌شود.

تبصره 2 ـ تشخیص رزمایش‌ها به عهده ستاد کل می‌باشد.

8 ـ افرادی که در حین رزمایش‌های نیرو‌های مسلح مصوب فرماندهان کل ارتش، سپاه و نیروی انتظامی کشته می‌شوند.

9 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در هر گونه آموزش‌های رزمی و اطلاعاتی کشته می‌شوند.

10 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که به سبب مأموریت محوله در حین تحقیقات، آزمایش یا تولید سلاح، مهمات، وسایل جنگی و یا تجهیز آن‌ها و خنثی سازی بمب کشته می‌شوند.

11 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که در حال تعقیب و مراقبت دشمن یا گروه‌های معارض در اثر حوادث و سوانح کشته می‌شوند.

12 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که توسط سارقین و متجاوزین به جان، مال و ناموس مردم و حقوق عمومی به سبب مأموریت کشته می‌شوند.

13 ـ کارکنان نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات که به سبب خدمت و فعالیت سازمانی و در راستای اجرای وظایف محوله از طریق سوء قصد کشته می‌شوند.

14 ـ افرادی که به سبب مأموریت‌های محوله و پاسداری و حفاظت از اموال یا منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین اماکن و مراکزی که نیرو‌های مسلح بر اساس مقررات یا مصوبات خاص شورای عالی امنیت ملی یا شورای امنیت کشور یا شورای تأمین استان موظف به حراست از آن مراکز هستند، مورد هجوم دشمن و گروه‌های معارض واقع و در اثر درگیری با آن‌ها کشته می‌شوند.

تبصره ـ مرجع تشخیص افراد مشمول بند‌های (13) و (14) در مورد نیرو‌های مسلح، نیروی ذی ربط و در مورد سایر افراد حسب مورد وزارت اطلاعات یا پلیس امنیت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و در مواردی که ابهام وجود دارد، نظر ستاد کل ملاک عمل خواهد بود.

15 ـ جانبازان هفتاد درصد و بالاتر بر اساس ملاک درصد بنیاد که فوت نموده یا کشته می‌شوند.

16 ـ اتباع ایرانی که توسط گروهک‌های ضد انقلاب یا جریانات اعتقادی منحرف با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد رعب و وحشت در جامعه کشته شده و یا می‌شوند.

تبصره 1 ـ تشخیص جریانات اعتقادی منحرف با وزارت اطلاعات و سایر مراجع امنیتی ذی ربط می‌باشد.

تبصره 2 ـ برای افراد غیر نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات، رعایت مفاد تبصره (1) ماده واحده قانون حمایت از افرادی که توسط گروهک‌های ضد انقلاب و منحرفین اعتقادی، اسیر، کشته و یا معلول می‌شوند ـ مصوب 1389 ـ الزامی است.

17 ـ کسانی که در حملات هوایی یا موشکی یا بمب گذاری توسط دشمن، ضد انقلاب و عوامل آن‌ها کشته می‌شوند.

تبصره ـ مرجع تشخیص مصادیق این بند در حوادث مربوط به بمب گذاری، وزارت اطلاعات و در مورد اماکن نظامی، نیرو‌های مسلح و در خصوص سایر موارد، شورای تأمین استان می‌باشد.

18 ـ افرادی که در حین درگیری بین نیرو‌های مسلح و دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند.

تبصره ـ پذیرش شهادت اینگونه افراد، منوط به تأیید صلاحیت‌های امنیتی توسط وزارت اطلاعات و تأیید وقوع حادثه برای افراد، شورای تأمین استان می‌باشد.

19 ـ مهاجران و کسانی که در مناطق جنگی به علت برخورد با مواد منفجره از قبیل نارنجک، مین، گلوله توپ، بمب و نظایر آن کشته می‌شوند.

تبصره 1 ـ برای اجرای این بند رعایت تبصره (4) اصلاحی ماده واحده قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به علت برخورد با مواد منفجره، معلول یا فوت می‌شوند ـ مصوب 1389 ـ ضروری است.

تبصره 2 ـ افرادی که با قصد قاچاق و یا به دلیل ورود و خروج غیرقانونی از مرز کشته می‌شوند، مشمول این بند نمی‌باشند.

ماده 4 ـ غیرنظامیانی که برای انجام مأموریت‌های مندرج در مواد (2) و (3) این آیین نامه به نیرو‌های مسلح مأمور می‌شوند یا از طرف نیرو‌های مسلح مأموریت به آن‌ها واگذار می‌شود، از نظر شمول این آیین نامه در حکم کارکنان نیرو‌های مسلح خواهند بود.

ماده 5 ـ ایثارگران موضوع این آیین نامه که به تشخیص کمیسیون پزشکی ذی ربط بر اثر جراحات و صدمات حاصل از مواد (2) و (3) فوت می‌نمایند حسب مورد شهید یا در حکم شهید محسوب می‌شوند.

ماده 6 ـ مناطق جنگی و عملیاتی توسط ستاد کل و مناطق امنیتی حسب مورد توسط ستاد کل یا وزارت اطلاعات تعیین و اعلام می‌شود.

ماده 7 ـ عوامل، منابع و مخبرینی که به سبب همکاری با نیرو‌های مسلح یا وزارت اطلاعات توسط دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند، حسب مورد شهید و در حکم شهید محسوب می‌شوند.

تبصره ـ درخصوص پذیرش افراد و منابع و مخبرینی که همکاری مستمری با دشمن و یا گروه‌های معارض داشته و دارای سوابق سوء اجتماعی بوده و در زمان همکاری با نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی و انتظامی توسط عوامل دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند در کمیسیون مشترکی متشکل از بنیاد و سازمان یا یگان مربوط تشکیل می‌شود، تصمیم گیری خواهد شد.

ماده 8 ـ مرجع پذیرش و تطبیق مصادیق شهید و در حکم شهید با مفاد این آیین نامه بر اساس اعلام کمیسیون‌های تشخیص و کمیسیون‌های احراز و تجدیدنظر در قوانین استخدامی نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات، بنیاد می‌باشد.

ماده 9 ـ احراز و تعیین تکلیف کسانی که در اجرای مأموریت‌های مندرج در مواد (2) و (3) این آیین نامه، مفقودالاثر، مجروح و اسیر شده و یا به گروگان گرفته می‌شوند، مطابق مواد این آیین نامه خواهد بود.

ماده 10 ـ در صورت بروز ابهام در تطابق مصادیق شهید و در حکم شهید با مفاهیم آن و سایر مصادیق ایثارگری، بین نیرو‌های مسلح و بنیاد، پرونده بر اساس اختیارات ناشی از گردشکار پرونده‌های مسدود به شماره 5173 مورخ 11 /11 /1369 مصوب مقام معظم رهبری به شرح ماده (11) اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف می‌شود.

ماده 11 ـ وظایف و مسئولیت‌های نیرو‌های مسلح، بنیاد و ستاد کل و وزارت اطلاعات در خصوص احراز مصادیق شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات:

1 ـ بر اسـاس مـواد (120) و (121) قـانـون ارتـش جمهـوری اسـلامی ایـران ـ مصوب 1366 ـ، مواد (134) و (135) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ مصوب 1370 ـ و مواد (140) و (141) قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسـلامی ایران ـ مصـوب 1382 ـ و مواد (53) و (68) قانون اسـتخدامی وزارت اطـلاعات ـ مصوب 1374 ـ، مسئولیت تشخیص و تعیین تکلیف و احراز اولیه مصادیق، حسب مورد به عهده نیروی مسلح مربوط و وزارت اطلاعات خواهد بود.

2 ـ نیرو‌های مسلـح و وزارت اطلاعات پس از بروز حادثه نسبت به تشکیل پرونده تعیین وضعیت کارکنان خود و افرادی که در مأموریت دچار حادثه شده اند از لحاظ تطبیق حادثه با مواد و بند‌های این آیین نامه بر اساس گزارش روز حادثه، فرم (برگه) کمیسـیون‌های مذکور در بند (1) و مدارک بالینی و دستورالعمـل‌های مرتبط اقدام می‌نمایند.

3ـ امور ایثارگران نیروهای‌مسلح و وزارت اطلاعات در صورت احراز شهادت یا سایر مصادیق ایثارگری، رأی صادره را به همراه مدارک کامل پرونده به بنیاد ارسال و پی‌گیری می‌نمایند.

ب ـ بنیاد:

1 ـ بنیاد به محض دریافت پرونده و رأی صادره از سوی کمیسیون‌های احراز سازمان یا نیروی مربوط نسبت به تشکیل و پذیرش پرونده اقدام و نتیجه را به نیرو یا سازمان مربوط و ذینفع اعلام می‌نماید.

2 ـ در صورت وجود ابهام و یا نقص مدارک پرونده، بنیاد موظف است موارد را ظرف سه ماه به صورت مستدل به سازمان مربوط اعلام و تکمیل مدارک پرونده را درخواست نماید.

3 ـ در صورت باقی بودن ابهام در موارد بند (2)، پرونده در کمیسیون مشترک سازمان یا نیروی مربوط و بنیاد که محل آن با توافق طرفین می‌باشد برگزار و رأی صادره لازم الاجراء خواهد بود.

4 ـ در صورت عدم اتفاق آرا، بنیاد پرونده مورد نظر را ظرف یک ماه پس از تشکیل کمیسیون مشترک بر اساس گردشکار موضوع ماده (10) به امور ایثارگران ستاد کل ارسال نموده و درخواست بررسی و صدور رأی نهایی می‌نماید.

پ ـ ستاد کل:
بر اساس گردشکار شماره 5173 مورخ 11 /11 /1369 مصوب مقام معظم رهبری، امور ایثارگران ستاد کل موظف است پرونده‌های اختلافی (بین بنیاد و نیرو‌های مسلح) را بررسی و ظرف سه ماه از تاریخ وصول پرونده، رأی نهایی را در مورد آن صادر نماید و رأی مذکور برای طرفین لازم الاجراء است.

ماده 12 ـ با افراد ذینفع و کسانی که در تهیه مدارک و مستندات و یا تطبیق حوادث و سوانح پیش آمده با مفاد این آیین نامه در سیر تشکیل پرونده و احراز آن مرتکب تخلف گردند حسب مورد مطابق قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح ـ مصوب 1382 ـ و آیین نامه انضباطی نیرو‌های مسلح و قوانین و مقررات مربوط رفتار خواهد شد و حسب مورد عنوان ایثارگری در آن مورد منتفی می‌شود.

ماده 13 ـ چنانچه فردی از مشمولان این آیین نامه بر اساس رأی قطعی مراجع قضایی دارای فساد اخلاقی یا سابقه ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی تشخیص داده شود از شمول ایثارگری خارج می‌شود.

ماده 14 ـ صدور مجوز دفن برعهده بنیاد است و بنیاد موظف است در خصوص دفن ایثارگران و رزمندگان و مشمولین این آیین نامه در قطعه شهدا که امکان احراز شهادت آنان وجود دارد حداکثر ظرف دو روز از زمان وصول گزارش نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و یا سازمان ذی ربط مطابق فرم (برگه) مربوط اعلام نظر نماید.

ماده 15 ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده ستاد کل و بنیاد خواهد بود.


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/17879

مطالب پیشنهادی از سراسر وب