آرشیو یادداشت

عکس در مقام روایت

عکس در مقام روایت

می‌توان گفت هر عکسی، روایتی از واقعیت به دست می‌دهد، نه خودِ آن واقعیت را؛ مکانی واحد را می‌توان در عکس‌های مختلفِ برداشته‌شده توسط عکاسان متعدد، به صورت‌هایی ایضاً متعدد و متفاوت دید و فهمید.

طاووسی، فقیه و محدث نامدار قزوینی

طاووسی، فقیه و محدث نامدار قزوینی

«احمدبن عبدالمنعم‌بن ابی‌الغنائم‌بن احمد طاووسی قزوینی» از حافظان و محدثان برجسته و فقیهان مهم شافعی در سده هشتم هجری است که در حوزه علوم قرآنی به‌ویژه دانش قرائت یکی از شخصیت‌های نامدار این سده به شمار می‌آید.

از این دَر تا اون دَر، پنجا بدَر

از این دَر تا اون دَر، پنجا بدَر

سینزَه بدَرَ هَمَه دَر موکونَن، پَنجا بدر مال ما قزوینیاس، مال خودِمانَس، تعصُبِشَ مِکَشیمان؛ تا پَنجا روز بعد روز اول سال، مَردم هنوز باهانَه دارَن برای این کی بِرَن عید دیدنی، دیدِ بازدیدَس دیه حالا تا پَنجا بدَرَم کَشید کی کَشید.

بورس ایران و تاثیرات التهاب‌های منطقه‌ای

بورس ایران و تاثیرات التهاب‌های منطقه‌ای

با توجه به شرایط این روزهای منطقه و التهاب‌های سیاسی و نظامی، نه تنها شاهد استمرار رکود در بورس و خروج سرمایه خواهیم بود بلکه ریزش‌های مکرر را تجربه خواهیم کرد؛ مگر آنکه طرحی نو در انداخته شود و کشتیبان را سیاستی دگر به‌کار آید!

چاووشی‌خوان دل ماست بهار

چاووشی‌خوان دل ماست بهار

با همه اتفاق‌هایی که پشت سر گذاشتیم، ولی هر چه باشد باز هم بهار است، امسال بهار قرآن و بهار طبیعت یکی شده بود و چه خوش یُمن بود این تقارن. ما و باغستان‌ها و کشت‌زارهایمان، چشم به آسمان و رحمت الهی دوخته بودیم.

سرمایه اجتماعی، نیاز حیاتی حاکمیت

سرمایه اجتماعی، نیاز حیاتی حاکمیت

سرمایه اجتماعی بعد معنوی یک جامعه است و با توجه به ضرورت تقویت سرمایه اجتماعی و میزان اثر بخشی آن در همه عرصه‌ها، ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به سرمایه اجتماعی دارد و در این راستا تلاش برای جلب رضایتمندی مردم می‌تواند راهگشا باشد.

تدبیر درست را در داخل هم اعمال کنیم

تدبیر درست را در داخل هم اعمال کنیم

پاسخ موشکی و پهپادی ایران به حمله جنایتکارانه رژیم اشغالگر اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، تنها یک عملیاتی آفندی نبود، که اقدامی مُدبرانه مبتنی بر استراتژی بازدارندگی و به‌واقع عملیاتی پدافندی با هدف پرهیز از جنگ بود. این‌که مکرر یک رژیم نامشروع با شیوه‌ها و تاکتیک‌های متفاوت و در مناطق مختلف به منافع ایران یا تاسیسات و نیروهای نظامی کشورمان حمله کند و ما دست روی دست بگذاریم و پاسخی در خور...

چراغی روشن در شبِ تاریک

چراغی روشن در شبِ تاریک

برای قضاوت درباره نتیجه کار گردانندگان و تصمیم‌گیران تئاتر شهر زود است؛ خدا خدا می‌کنم هر کسی با هر تفکر و اعتقاد و مرامی که دستی در چرخاندن چرخ این مجموعه دارد صالح و کاربلد باشد و وقتی سال ۱۴۰۳ به انتها می‌رسد لیست اجراهای تئاترش از تعداد هفته‌های سال بیشتر باشد.

نحوه برخورد با گستاخی نوجوانان

نحوه برخورد با گستاخی نوجوانان

بیشتر درگیری‌های والدین و نوجوان بر سر مسائل بی‌اهمیت خانگی رخ می‌دهد. واکنش والدین به بی ادبی درک شده نوجوانشان درصد زیادی از این درگیری ها را تشکیل می دهد. اگر به بی احترامی یا گستاخی نوجوان خود به گونه ای پاسخ می دهید که منجر به جر و بحث و داد و فریاد یا تهدید یا تنبیه می شود، این احتمال وجود دارد که اوضاع را بدتر کنید و بهتر نکنید.