بسیاری از متولیان شناخت دقیقی از فضای مجازی ندارند

بسیاری از متولیان شناخت دقیقی از فضای مجازی ندارند
بسیاری از متولیان شناخت دقیقی از فضای مجازی ندارند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: حکمرانی در فضای مجازی مسئولانه نیست و بسیاری از متولیان فضای مجازی هنوز شناخت عمیق و دقیقی از فرصت‌ها و چالش‌های این فضا ندارند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: حکمرانی در فضای مجازی مسئولانه نیست و بسیاری از متولیان فضای مجازی هنوز شناخت عمیق و دقیقی از فرصت‌ها و چالش‌های این فضا ندارند.

به گزارش خبرنگار تیتر  قزوین، علی فولیان در دومین جلسه شورای فضای مجازی گفت: متولیان فضای مجازی اهمیت مساله را خوب درک نکرده و انسجام و حرکت جمعی در این حوزه وجود ندارد و عمده اقدامات در این خصوص سطحی و مقطعی است و برخی از متولیان، برنامه و راهبرد مشخصی نیز در این حوزه ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های متولی امر در این حوزه، توجه جدی مدیران به فضای مجازی را یکی از دغدغه‌ها و مطالبات مهم مقام معظم رهبری عنوان نمود و افزود: ایشان به بومی‌سازی فضای مجازی و سامان دهی این فضا همواره تاکید داشتند و فرموند؛ همه کشورها فضای مجازی خود را مدیریت می کنند ولی متاسفانه ما به این افتخار می کنیم که فضای مجازی خود را رها کرده ایم .

فولیان تصریح کرد: منظور از عدم حکمرانی مسئولانه در این فضا آن است که تصمیم گیری‌ها دقیق نیست و سیاستگذاری ها در کشور صرفاً تک بعدی بوده و از تنظیم گری، ساختارسازی، گفتمان سازی و تحقق مقررات، نظارت، رصد و ارزیابی و اصلاح قوانین و سیاستها غفلت شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این فضا به بستر ارائه خدمات عمومی برای دشمن تبدیل شده است که از این طریق ذهنیت، باور و اعتقاد برخی از جوانان و نوجوانان را مدیریت کرده و نظام استکبار را خوب جلوه می دهند و نگاه آنها را به فضای غربی سوق می دهد.

این مقام قضائی اذعان داشت: عمده‌‌ ناهنجاری‌هایی که در کف خیابان‌ها و در قالب اغتشاشات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، دعوت به تجمعات و آشوب‌های خیابانی و توهین به مقدسات مشاهد می کنیم؛ حاصل فضای رها شده مجازی است و متولیان حوزه فضای مجازی باید همواره هوشیار بوده و حکمت ورزی کنند و با جهاد فرهنگی، بومی سازی و ساماندهی امور در فضای مجازی؛ سد راه دشمنان در دستیابی به اهدافشان شوند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین، آنرا راهکاری موثر در جهت ارتقاء دانش کاربران در این فضا عنوان داشت و گفت: بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در فضای مجازی، زمینه بزه کاری و بزه دیدگی افراد را فراهم می کند، ناشی از ضعف در سواد رسانه ای و معلومات شهروندان است و باید در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها اقدامات لازم در خصوص ارتقاء آگاهی‌های عمومی افراد صورت پذیرد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه شناسایی کانون‌های تولید پرونده یکی از برنامه‌های اجرایی سند تحول دستگاه قضائی است ادامه داد: متاسفانه فضای مجازی به یکی از کانون‌های تولید پرونده برای دستگاه قضائی مبدل شده است و جرائمی از قبیل کلاهبرداری رایانه ای، هتک حیثیت، نشر اکاذیب سایبری، جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی در صدر رفتارهای مجرمانه و جرائم در این حوزه قرار دارند. از اینرو ضروری است برنامه ریزی‌های مناسب و ویژه‌ای با رویکرد کاهش و کنترل این جرائم صورت پذیرد.

وی با اشاره بر اینکه در دوره تحول دستگاه قضائی، بر گسترش و توسعه اقدامات پیشگیری از وقوع جرم هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی تاکید شده است، افزود: در مقابله با جرائم در حوزه فضای مجازی صرفاً با اقدامات مقابله ای، نمی توان فرصت ارتکاب و آمار جرائم فضای مجازی را کاهش دهیم و باید بر مقوله پیشگیری تمرکز داشته باشیم.

فولیان ادامه داد: لازم است در این حوزه بسترها، علت‌ها و دلایل وقوع جرائم شناسایی شده و راهکارهای لازم در این خصوص ارائه گردد و این امر مستلزم همراهی کلیه دستگاه‌ها متولی امر و اصحاب رسانه است و معاونت اجتماعی نیز حسب رسالت ذاتی خود، پیگیر آن خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه ضمن یادآوری اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در راستای رسالت ارتقاء آگاهی‌های عمومی شهروندان در سال گذشته از طریق تولید و نشر محتواهای پیشگیرانه در این حوزه ادامه داد: علت بسیاری از نابسامانی‌ها در فضای مجازی عدم سواد رسانه‌ای شهروندان است و از آنجا که دسترسی به این فضا زیاد است و عمده مردم در فضای مجازی زیست اجتماعی دارند، ضروریست نهضت سواد رسانه‌ای در بین آحاد جامعه حاکم شود و با ایجاد کارگروه تولید محتوا و همکاری نهادهای ذیربط، نسبت به تولید و اشتراک محتواهای آموزشی پیشگیرانه، خلاقانه و نوآورانه اقدام و زمینه‌های آگاه سازی اذهان عمومی را تقویت کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی ایران اهمیت دارد؛ هرگونه اهمال، انفعال در حوزه فضای مجازی و همچنین کم کاری در حوزه ارتقاء مهارت‌های رسانه ای را خیانت به امنیت کشور و آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست که موجب تغییر سبک زندگی افراد می شود و اظهار کرد: امید است در نتیجه همگرایی و هم‌افزایی تلاش‌های کلیه دستگاه‌ها مسئول، نخبگان فرهنگی و فعالان فضای مجازی، اقدامات موثری در این حوزه صورت پذیرد.

 


انتهای پیام/

https://www.titrqazvin.ir/news/11911

مطالب پیشنهادی از سراسر وب