آرشیو خبرها

163 سال پیش نخستین هتل ایران در قزوین شکل گرفت

163 سال پیش نخستین هتل ایران در قزوین شکل گرفت

مهمان‌خانه بزرگ قزوین را باید نخستین هتل مدرن به سبک اروپایی و سرآغاز صنعت هتل‌داری ایران به شمار آورد؛ مهمان‌خانه‌ای با دارا بودن امکانات رفاهی و خدماتی که تا آن زمان هیچ یک از منزلگاه‌های ایران به خود ندیده بود.

عکس در مقام روایت

عکس در مقام روایت

می‌توان گفت هر عکسی، روایتی از واقعیت به دست می‌دهد، نه خودِ آن واقعیت را؛ مکانی واحد را می‌توان در عکس‌های مختلفِ برداشته‌شده توسط عکاسان متعدد، به صورت‌هایی ایضاً متعدد و متفاوت دید و فهمید.

تاملی بر «قاتلین ماه گل»  آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی

تاملی بر «قاتلین ماه گل» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی

«قاتلین ماه گل»، آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، ذهن ما را به حذف فیزیکی اقلیت‌های نژادی در آمریکای شمالی متبادر می‌کند؛ در زمانه‌ای که کشتار علنی سرخپوستان دیگر امکان‌پذیر نبود، حذف سیستماتیک آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

مُکرمه قنبری عصیانِ فریادهای خاموش

مُکرمه قنبری عصیانِ فریادهای خاموش

مکرمه قنبری بانویی هنرمند از خطه مازندران بود که خواندن و نوشتن نمی‌دانست، برای همین بود که کلمه‌ها و حرف‌های دل مکرمه به‌صورت نقش‌هایی بر دل دیوارها و پنجره‌ها درآمدند، نقاشی‌هایی که در مشهور شدن او تاثیر زیادی داشتند.

طاووسی، فقیه و محدث نامدار قزوینی

طاووسی، فقیه و محدث نامدار قزوینی

«احمدبن عبدالمنعم‌بن ابی‌الغنائم‌بن احمد طاووسی قزوینی» از حافظان و محدثان برجسته و فقیهان مهم شافعی در سده هشتم هجری است که در حوزه علوم قرآنی به‌ویژه دانش قرائت یکی از شخصیت‌های نامدار این سده به شمار می‌آید.

چرا قانون «جوانی جمعیت»  به اهداف خود دست نیافت؟

چرا قانون «جوانی جمعیت» به اهداف خود دست نیافت؟

مساله ازدواج جوانان در ایران و به تبع آن نرخ رشد جمعیت به تصویب قانونی با عنوان «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» منجر شد اما شاید مهم‌ترین ایرادی که موجب ناکارآمدی این قانون شده، نادیده‌گرفتن بُعد اقتصادی و تأثیر آن بر نرخ ازدواج است.

مُقدّرات اقتصادی در چارچوب منافع مافیا رقم می‌خورد

مُقدّرات اقتصادی در چارچوب منافع مافیا رقم می‌خورد

فرشاد مومنی، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی گفت: درحوزه اقتصادی وقتی بخواهیم از مقام توصیف فراتر رویم و تحلیل کنیم، متوجه می‌شویم که بخش بزرگی از مُقدّرات اقتصادی ایران در چارچوب منافع مافیاها، از جمله مافیای واردات، رباخوارها، سوداگران و از این قبیل رقم می‌خورد.

از این دَر تا اون دَر، پنجا بدَر

از این دَر تا اون دَر، پنجا بدَر

سینزَه بدَرَ هَمَه دَر موکونَن، پَنجا بدر مال ما قزوینیاس، مال خودِمانَس، تعصُبِشَ مِکَشیمان؛ تا پَنجا روز بعد روز اول سال، مَردم هنوز باهانَه دارَن برای این کی بِرَن عید دیدنی، دیدِ بازدیدَس دیه حالا تا پَنجا بدَرَم کَشید کی کَشید.

بورس ایران و تاثیرات التهاب‌های منطقه‌ای

بورس ایران و تاثیرات التهاب‌های منطقه‌ای

با توجه به شرایط این روزهای منطقه و التهاب‌های سیاسی و نظامی، نه تنها شاهد استمرار رکود در بورس و خروج سرمایه خواهیم بود بلکه ریزش‌های مکرر را تجربه خواهیم کرد؛ مگر آنکه طرحی نو در انداخته شود و کشتیبان را سیاستی دگر به‌کار آید!