آرشیو گزارش و تحلیل

اساطیر رمزوارترین بریده تاریخ بشر

اساطیر رمزوارترین بریده تاریخ بشر

بررسی رفتارهای آیینی هر فرهنگ، بنیاد و حقیقت کلی آن فرهنگ را معرفی می‌کند. در واقع جستجو برای یافتن هویت فرهنگ هر قوم، یکی از مشغله‌های عصر حاضر است. متخصصین فرهنگ مردم (فولکلور) همواره از مشابهت‌های فراوان میان اساطیر متعلق به زمان‌ها و محیط‌های مختلف و متنوع سخن گفته‌اند. از طریق اسطوره‌ها می‌توان به نموداری از تکامل انسان‌ها دست یافت که در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحولات شده است.

یادداشت‌های نویسنده بن‌بست گل‌آرا

یادداشت‌های نویسنده بن‌بست گل‌آرا

برخلاف همیشه آرام نبودی؛ با آن‌که نمی‌دانستم چه به روزت آمده، از لرزش دستان و دو دوی چشمانت می‌توانستم صدای به هم کوبیده شدن ظرف‌های مسی را در بازار مسگرهایی بشنوم که انگار توی ذهنت راه افتاده بود. صداهایی که گاهی اوقات آن‌قدر کلافه‌ات می‌کرد که دیگر زن صبور همیشگی نبودی. داد می‌زدی، عصبانی می‌شدی. همچون دختر بچه لجوجی قهر و حسودی می‌کردی. روزبه‌روز هم بدتر می‌شدی.

آیین‌ها و باورهای کهنی که هم‌چنان نفس می‌کشند

آیین‌ها و باورهای کهنی که هم‌چنان نفس می‌کشند

عید کهن نوروز، آبستن آیین‌ها و سنت‌های دیرپایی است؛ سنت‌هایی که هر یک، نه فقط رنگ و بوی بهار و زایش دوباره طبیعت را با خود دارند که آمیخته با اعتقادات مذهبی و باورهای ملی و محلی نیز هستند. راز ماندگاری نوروز را هم باید در همین آمیختگی و یکی شدن جست. در سنت‌ها و آیینی که در جان مردمان این سرزمین ریشه دوانده و گذار زمانه نیز نتوانسته است نقش فراموشی بر آن‌ها بزند و این عید کهن را، در حافظه‌ی ایرانیان و پارسی‌زبانان کم‌رنگ سازد.

انتخابات تمام شد؛ آمارها اما محرمانه ماند!

انتخابات تمام شد؛ آمارها اما محرمانه ماند!

سال ۱۴۰۲ بی‌شک سالی پُر رخداد به‌ویژه در حوزه سیاسی در استان قزوین بود؛ سالی که آغاز آن با انتصاب غلامحسن ‌اسلامی‌صدر به‌عنوان سرپرست فرمانداری قزوین آغاز شد و با تشدید اختلافات آشکار و پنهان اعلایی با برخی نمایندگان استان در مجلس و بازداشت اسلامی‌صدر ادامه یافت و پس از فراز و فرودهای بسیار، به انتخابات مجلس دوازدهم منتهی شد.

کالبد شکافی آرای باطله در انتخابات  مجلس دوازدهم

کالبد شکافی آرای باطله در انتخابات مجلس دوازدهم

پس از انتخابات ۱۱ اسفند مهم‌ترین بحث دربارۀ آن‌چه در این رویداد رخ داد، بیش از اختلافات درون اردوگاه اصول‌گرایی و کاهش فاحش نرخ مشارکت میزان بالای آرای باطله بود تا جایی که براساس برخی گزارش‌ها، آرای باطله در برخی حوزه‌ها رتبه دوم یا سوم را به خود اختصاص داد! هر چند در دوره‌های قبل نیز همواره بخشی از آراء، سفید، مخدوش و باطله بود، ولی از سال ۱۴۰۰ به این طرف با یک پدیده جدید و جدی روبه‌روییم و دلیل اصلی آن هم شرکت‌کنندگانی است که به هر دلیل ناگزیر یا علاقه‌مند به حضور پای صندوق رای‌اند، ولی نامزد مورد نظر و مطلوب را نیافته‌اند و رای سفید یا حاوی نوشته غیر نام نامزد به صندوق می‌اندازند.

روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در سالی که گذشت

روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در سالی که گذشت

وقتی سخن از چالش‌های ایران در سال جدید می‌شود بلافاصله بحث نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم در بسیاری اذهان تداعی می‌گردد؛ این در حالی است که در جهان به هم پیوسته‌ی امروز، به جرات می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی داخلی نیز در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی کشور نهفته است؛ هر چند این مسأله به‌معنای کم اهمیت جلوه دادن ناکارآمدی‌های مدیریتی و ضعف و معیوب بودن نهادهای اجرایی و نظارتی داخلی نیست.

45 سال ایستادگی پای یک « آری»

45 سال ایستادگی پای یک « آری»

۵۰ روز از پیروزی انقلاب در ایران می گذشت که مردم برای اثبات پایمردی خود پای آنچه که برایش جان دادند، پای صندوق رای رفتند و اولین نماد از دموکراسی دینی را با انتخاب جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتند.

کاروانسراهای قزوین را بیشتر بشناسیم

کاروانسراهای قزوین را بیشتر بشناسیم

فاصله زیاد بین شهرها در گذشته های دور با توجه به بیابانی و خشک بودن مسیرهای ارتباطی، وجود مکان های بین راهی را برای استراحت و امنیت کاروان های تجاری ایجاب می کرد که رفته رفته بناهایی به نام "کاروانسرا" برای انجام این موضوع احداث شدند، هرچند امروزه متاسفانه تنها تعداد معدودی از آنها برجای مانده است.

شاهکار هنر روس در قلب دیار مینودری با کوچکترین کلیسا

شاهکار هنر روس در قلب دیار مینودری با کوچکترین کلیسا

ارامنه در قزوین طی دوره های تاریخی مختلف با وجود جمعیت اقلیتی خود همواره با داشتن عبادتگاهایی مناسک مذهبی خود را به انجام می رساندند، فرقی نمی کرد که آن عبادتگاه برای چند نفر باشد و یا چندین نفر، تا جایی که یکی از کوچکترین این کلیساها را می توان در قزوین یافت.

نگاهی به نخستین خیابان ایران در استان قزوین

نگاهی به نخستین خیابان ایران در استان قزوین

این روزها اگر گذرتان به قزوین افتاد، بین گشت و گذارهای نوروزی خود، سری هم به خیابان سپه بزنید تا با تاریخ مردمی آشنا شوید که روزگاری در شهری قدیمی و کوچک گرد هم آمدند تا شهری بزرگ و نویی را برپا کنند.